woensdag 5 februari 2020

Excursie met universiteit Münster dag 3

Vanmorgen Louvre met de hele groep. Het leukste was de uitleg over de opgravingen in Byblos en Ugarit. In de jaren twintig wilde men niet meer opgravingen laten doen door mijnbouwers (roofgraven dus), maar systematisch graven. Dus een fransman had bedacht dat je laag voor laag moet documenteren. Hij heeft letterlijk Byblos in horizontale plakjes van 1 meter afgegraven. Maar sommige muren lopen schuin en de ondergrond is niet horizontaal. Dus de moderne wetenschappers hebben een puzzel op te lossen om van de prima gedocumenteerde opgraving uit de jaren 20 een realistisch beeld te maken.
Omdat de opgraafmethode van Byblos niet helemaal succesvol was hebben ze het in Ugarit wat netter proberen te doen door de opgegraven objecten te laten spreken. Dus een stratificatie van de tijdslagen te maken aan de hand van de opgegraven objecten. Dat is heel tijdrovend, want je hebt daarbij ook referentie-objecten zoals potscherven uit andere opgravingen nodig om de tijdslagen goed te kunnen duiden. Ook een gepuzzel dus!

Ik werd in Louvre het meest geraakt door de kleine votiefbeeldjes. Meestal van klei en soms eenvoudig gemaakt, maar wel sprekend en mooi.





Vanmiddag naar het Institute Monde Arabe, op advies van blogger Jona Lenderink. Hij heeft met veel genoegen twee uur doorgebracht in het IMA en dat heb ik ook gedaan. Wat een prachtig museum! Zeer modern vormgegeven uitstalling, met heel veel liefde en aandacht gemaak. Elke vitrine was verbindend op de één of andere manier. Verbinding tussen islam en pre-islam en moderne tijd, verbinding tussen islam-christendom-jodendom, verbinding tussen mannen en vrouwen. Oude objecten uit Saudi Arabië samen met moderne schilderijen.


https://www.imarabe.org/en

Hieronder een paar foto's. In de boekwinkel kwam ik twee interessante boeken tegen, maar ik heb me ingehouden, ik wilde niet meteen 90 euro uitgeven aan twee boeken. Misschien bestel ik ze alsnog.

Ook mooie fotografie. De onderste foto is de rug van een oude man.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten